luni, 23 martie 2009

“Recomandam ca atentia Bucurestilor sa fie indreptata si spre Est”

Ambasadorul japonez la Bucuresti, Excelenta Sa, domnul Yoshinobu Higashi a vorbit intr-un interviu acordat ziarului ZIUA despre oportunitatile de afaceri ale ambelor tari si a recomandat Romaniei sa priveasca mai mult spre Rasarit.

Excelenta, va rugam sa ne schitati o scurta istorie a relatiilor diplomatice romano-japoneze.

Romania si Japonia au o istorie lunga a relatiilor diplomatice, de peste un secol. In 1902, ministru extraordinar si plenipotentiar al Japoniei la Viena a trimis o scrisoare ministrului extraordinar si plenipotentiar al Romaniei la Viena, domnul Ghica, in care se exprima dorinta stabilirii de relatii diplomatice intre Japonia si Romania. Dupa primul contact, in 1917, Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei a decis sa infiinteze misiunea diplomatica a Romaniei la Tokio in 1921, ministrul extraordinar si plenipotentiar al Romaniei in Japonia a sosit la post la Tokio, iar dupa un an, in 1922, omologul sau japonez a sosit la post la Bucuresti. Dupa izbucnirea celui de a-l Doilea Razboi Mondial, relatiile diplomatice s-au intrerupt in 1944. Din cauza razboiului Japonia a fost destul de izolata, si a intrerupt relatiile diplomatice cu mai multe state. In 1959 au fost reluate relatiile romano-japoneze, in acest an marcandu-se 50 de ani de la eveniment.

Ce pregateste Ambasada Japoniei la Bucuresti pentru aniversarea acestui eveniment?

Si pana in acest moment Ambasada a organizat mai multe evenimente culturale japoneze in Romania, dar anul acesta este un an aniversar, si vrem sa organizam mai multe evenimente. Anul acesta vom prezenta nu numai cultura traditionala japoneza, ci si o perspectiva moderna asupra Japoniei. In fiecare luna organizam evenimente culturale japoneze.

V-as ruga sa ne dati mai multe detalii despre programul vizitei Altetei Sale Imperiale, Printul Naruhito, efectuata cu ocazia aniversarii Anului de prietenie Japonia-Dunarea 2009?

In luna mai, Printul Naruhito va vizita Romania, Ungaria, Bulgaria si Austria. Exista trei motive pentru vizita imperiala in aceste patru tari. In primul rand dorim sa focalizam atentia noastra la restul Europei, deoarece pana in acest moment Japonia a colaborat mai mult cu Occidentul. In acest moment atentia noastra este indreptata spre Est. Totodata problema mediului inconjurator este o problema internationala, Japonia acordand o atentie deosebita problematicii apei, inclusiv fluviilor.

Din punct de vedere economic exista un interes sporit al Japoniei fata de Europa de Est si pietele de desfacere din regiune?


Cresterea economica din regiunea Europei de Est este destul de mare,un lucru foarte atractiv pentru investitorii japonezi. In al doilea rand in Estul Europei este o numeroasa forta de munca calificata, un alt punct important de atractie pentru investitorii japonezi. Totodata exista numeroase acorduri economice intre firmele romanesti si japoneze. Ne asteptam ca schimburile comerciale sa se intensifice in perioada urmatoare.

Mai multi specialisti Renault lucreaza pentru firma Dacia. Acestia ii invata pe cei romani aspecte tehnologice foarte avansate. Vreau sa va spun ca in Ungaria exista o fabrica a firmei japoneze Suzuki. Poate decizia amplasarii acestei fabrici acolo a fost un pic pripita pentru ca piata romaneasca este in plina expansiune. Probabil atat Cehia, cat si Ungaria si-au deschis portile un pic mai devreme si de aceea investitorii japonezi si-au deschis afaceri in aceste tari mai intai. In Romania, la granita cu Ungaria, exista mai multe uzine care produc piese pentru fabricile auto japoneze.

Este la fel de afectat sectorul auto japonez de aceasta criza financiara precum cel american, francez etc.?

Da, bineinteles. Din cauza faptului ca piata americana este afectata si cea japoneza are de suferit. Nu acelasi lucru se intampla sI in Romania. Daca acum 10 ani sa spunem in Bucuresti circulau foarte multe Dacii, acum, orasul dumneavoastra e plin de masini mari de lux.

Sigur, dar totusi investitorii auto japonezi ar putea ataca segmentul clasei de miloc cu masini de pana la 10.000 de euro. Credem ca inca mai este loc pe piata noastra.

Da, aveti dreptate. Cred ca investitorii din Japonia vor veni sa investeasca mai mult in momentul cand romanul isi va cumpara a doua masina pentru familia sa. Studiile arata ca acestia ar fi dispusi sa se indrepte spre o astfel de masina de circa 10.000 de euro. Evolutia Romaniei pe segmentul de automobile a suferit o adevarata explozie iar unele etape au fost depasite din mers. Cred ca piata s-a miscat extrem de repede. Aceeasi tendinta a putut fi observata la nivel intregii economii romanesti. De exemplu Japonia a cunoscut o crestere treptata dar Romania a avut parte de o explozie extraordinara dupa cum va spuneam.

Poate aceasta explozie a fost favorizata si de o oarecare frustrare fata de Vestul mult prea dezvoltat. Se poate sa fi fost si o incercare de a ajunge Occidentul din urma, in postura de tara membra NATO si UE ?

Poate pana acuma atentia romanilor s-a orientat numai spre Occident. Asa ca noi am recomanda ca atentia Bucurestilor sa fie indreptata si spre Est acolo unde va gasi in Japonia un partener de incredere.

Aceeasi recomandare a fost facuta Ministerului Afacerilor Externe de catre presedintele Basescu de a privi mai mult spre Est

Anul trecut presedintele Basescu a facut o vizita la Beijing si apoi in Coreea de Sud, asa ca semnele sunt bune. Deoarece anul acesta este unul special in care se implinesc 50 de ani de la reluarea relatiilor diplomatice, am dori sa ii facem propunerea domnului Basescu de a veni in Japonia, ori anul acesta, ori in urmatorul. Din partea Romaniei ne-a venit o propunere interesanta sa pregatim vizita premirul japonez la Bucuresti

Am dori sa va intrebam care este raportul schimburilor comerciale dintre cele doua tari si care este interesul economic japonez vizavi de aceasta zona a Europei ?

Raportul este unul pic diferit. Dupa statisticile de la Tokyo, exporturile din Japonia cater Romania au cumulat 255 de milioane de dolari iar importurile romanesti pentru Japonia au insumat 23 de milioane de dolari. Acestea sunt doar niste statistici neoficiale iar in realitate cifrele sunt mai mari. Comertul se face in special cu haine, vinuri si alte bunuri de larg consum.

Stim ca sunteti lideri mondiali in ceea ce priveste industria navala. Ar putea beneficia si Romania in vreun fel de experienta japoneza? Sunteti dispusi sa investiti in santierele navale romanesti ?

Noi avem investitii puternice si la canalul Suez si in portul Constanta. Deja Romania beneficiaza de tehnologia japoneza in acest domeniu. Am inteles ca guvernul domnului Boc s-a aratat foarte interesat de reconstructia infrastructurii. As dori sa va spun ca mai multe firme japoneze in colaborare cu cele romanesti ar urma sa se ocupe de aceste santiere iar Japonia este dispusa sa ofere din experienta sa tehnologica. Noi dorim o colaborare de pe picior de egalitate si nu avem mentalitate de specialisti superiori in acest domeniu. Vrem sa colaboram si sa ajutam in acelasi timp partea romana.


Ce ne puteti spune despre proiectul metroului catre Otopeni ?

Despre acest proiect al metroului spre Otopeni in momentul de fata se poarta negocieri. Inca nu s-a discutat daca vreo firma japoneza va face investitii. Noi discutam si analizam momentan cu Guvernul roman modalitatile de realizare cat mai rapida a metroului. Discutiile sunt destul de avansate iar Guvernul roman trebuie sa isi aseze toate porblemele legate de bugetul pe anul in curs.

Are Japonia o oferta buna cu care sa mearga la o viitoare licitatie organizata de Guvernul roman?

Inca nu s-a ajuns la aceasta etapa. Guvernul Japoniei va finanta o parte din bugetul acestui proiect iar Romania sa vina cu restul. Momentan cautam sponsori pentru realizarea proiectului. Dupa ce a fost asigurat proiectul trebuie sa discutam si procedura de realizare, termenul de predare si in general toate aspectele de ordin tehnic. Dupa ce toate acestea au fost lamurite, vom merge la licitatie. Trebuie sa aveti un pic de rabdare.

De exemplu locuitorii cartierului bucurestean Drumul Taberei asteapta de circa 20 de ani cateva statii de metrou

Intr-adevar capitalele, si in general orasele foarte mari, au nevoie de o retea subterana bine pusa la punct. Este nevoie de linii de metrou eficiente care sa permita o deplasare rapida. Toate marile capitale precum Tokyo, Paris, Londra au linii subterane si supraterane. In Bucuresti se circula foarte greu si fiecare zi conteaza.


Care sunt obiectivele Japoniei in relatia cu noua administratie de la Washington?

Dupa al doilea Razboi Mondial, Japonia, ca politica principala, a mizat pe o alianta extrem de stransa cu Statele Unite. Dupa cum stiti, presedintele american Barack Obama a afirmat ca America este deschisa pentru rezolvarea problemelor internationale actuale precum criza financiara mondiala, combaterea terorismului, schimbarea climatica sau alte chestiuni importante. Iar eu personal cred ca acest lucru este foarte bun. Si pot sa reamintesc cu aceasta ocazie ca, la 24 februarie 2009, premierul japonez Taro Aso a efectuat o vizita la Casa Alba, fiind primul lider strain primit de noua administratie americana, dupa instalarea lui Obama. De asemenea, secretarul american de Stat, Hillary Clinton, a facut o prima vizita de stat in Asia, in Japonia. Cred ca aceste doua vizite foarte importante sunt un semn ca relatiile Americii cu Japonia sunt foarte bune, dorindu-se rezolvarea, impreuna, a cat mai multor probleme internationale.

Care este stadiul negocierilor intre Japonia si Federatia Rusa in ceea ce priveste statutul final al Insulelor Kurile?

Rusia si Japonia recunosc ca aceasta este o problema teritoriala. Rusia doreste, din cate se pare, sa nu lase aceasta problema in responsabilitatea generatiei viitoare, incercand sa solutioneze aceasta chestiune acum. Iar Japonia doreste ca aceste patru insule sa ii fie inapoiate. Japonia are o relatie destul de stransa cu Rusia si speram ca acest diferend sa fie solutionat astfel incat sa fie convenabil pentru ambele parti. Primul ministru nipon, Dl Taro Aso, care a fost si ministru de Externe, a avut numeroase contacte si negocieri pentru rezolvarea acestui diferend. De asemenea, dupa cum stiti, problema teritoriala nu este doar intre Japonia si Rusia. Astfel de dieferende teritoriale exista intre diverse state. Dar si Rusia si Japonia cred ca exista mai multe variante pentru a rezolva aceasta problema, a insulelor Kurile. Cred ca onestitatea este un element-cheie pentru rezolvarea acestui litigiu cu Rusia.

Cam in cati ani credeti ca va fi rezolvata aceasta problema?

Nu cred ca se pune problema timpului, ci mai curand a modului in care va fi solutionata aceasta chestiune.

As dori sa va intreb cu ce pachet de masuri va veni Japonia la summitul G20 de la Londra, din 2 aprilie? Care sunt solutiile concrete ale Japoniei pentru combaterea acestei crize?

Inca nu am citit dosarul final al Japoniei pentru aceasta reuniune, dar cred ca fiecare tara trebuie sa aiba anumite politici de relansare a sistemului financiar. In al doilea rand, cred ca Japonia trebuie sa colaboreze cu alte state mai putin afectate, cu FMI si cu Banca Mondiala, pentru a ajuta statele mai putin afectate. In primul rand, trebuie ajutata piata libera, iar in al doilea rand trebuie regenerat consumul intern al fiecarei tari. Tebuie reconstruit sistemul financiar al fiecarei tari si trebuie stimulat consumul intern. Japonia va arata cum a reusit sa realizeze aceste lucruri, cand a combatut crizele din anii anteriori.


In Romania se vorbeste in aceste zile despre intentia autoritatilor de a face un imprumut la FMI. Credeti ca este o solutie buna pentru iesirea din criza?

Cred ca este o varianta pentru rezolvarea situatiei legate de aceasta criza. Dar cred ca intotdeauna este important sa ne gandim ce putem face pentru a preveni o problema. Este important insa ca guvernul sa nu tina seama de criticile unora sau altora, care nu se bazeaza pe realitate. Am participat si eu la discursul presedintelui romaniei din parlament si mi se pare ca este un lucru foarte important ca si Romania are cale de rezolvare, putand sa imprumute bani de la alte institutii. In acest fel, este castigata increderea cetatenilor si a investitorilor.

Ce mesaj ati dori sa transmiteti cititorilor ziarului ZIUA?

Japonia este o tara foarte saraca, fara resurse si zacaminte naturale, dar, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, dupa 50 de ani, a devenit, ca putere economica, a doua tara din lume. De aceea, Japonia doreste sa explice cum a devenit o tara puternica in domeniul economic. Vrem sa transmitem Romaniei metodele noastre si tehnologia noastra, pentru a fi aplicate. Anul acesta, pentru ca este an aniversar, sper intr-o continuare fructuoasa a colaborarii dintre tarile noastre. Nu propun insa ca Romania sa imite metodele aplicate de Japonia dupa razboi, ci si sa inventeze solutii originale.

Foto: Mircea Paun

vezi si: http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-03-23&id=250909

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Dofollow Banner