duminică, 21 februarie 2010

"Cred ca la Rosia Montana am putea promova mai degraba turismul ecologic"

In aceasta saptamana am avut placerea sa o intervievez pe Daciana Sarbu, impreuna cu care am discutat despre activitatea sa zilnica la Parlamentul European. Cateva intrebari mai de culoare, apoi am intrat in lucruri concrete si usor mai tehnice. Va las sa cititi in continuare acest interviu!

Doamnă, care sunt beneficiile materiale ale unui europarlamentar român. Concret, ce salariu câştigă?

Cred că deja nu mai este un secret. Un europarlamentar câştigă undeva în jurul sumei de 6.000 de euro pe lună, plus alte cheltuieli decontate cum ar fi biletele de avion de exemplu. Să nu faceţi confuzia care apare frecvent legată de sumele angajaţilor de la biroul unui europarlamentar pentru că acestea le intră acestora direct în cont. UE are un sistem foarte riguros al plăţilor către funcţionarii săi.

Câte zile pe săptămână petrece un europarlamentar la Bruxelles/Strasbourg şi câte în ţară?

De exemplu, acum suntem în "săptămâna verde" (liberă - n.red.), adică suntem în ţară. Fiecare lună este diferită una faţă de cealaltă şi nu avem mereu această "săptămână verde". De obicei, stăm patru zile la Strasbourg iar când e mini-sesiune la Bruxelles, stăm cam tot patru zile. Referindu-mă strict la mine, stau în jur de trei zile pe săptămână, deoarece eu prefer să plec dimineaţa foarte devreme şi să mă întorc seara foarte târziu, decât să plec cu o zi înainte de a începe efectiv lucru la Parlamentul European (PE) sau cu o zi după datorită faptului că doresc să îmi petrec cât mai mult timp cu copilul meu.

Cam cât durează, în medie, o zi de lucru la PE?

ân principiu, activitatea începe în jur de 9-10 dimineaţa şi se termină undeva pe la 7-8 seara, exceptând sesiunea de plen de la Strasbourg, unde nu avem nicio regulă pentru că şedinţa de grup (parlamentar - n.red.) se termină pe la 9:30 seara şi poţi avea intervenţii în plen chiar şi până la 12 noaptea.

Aţi stat vreodată până la această oră?

Da, am stat şi până la 23:30.

Ce preferaţi mai mult, Bucureştiul sau Bruxelles-ul ?

Categoric Bucureştiul din motive ce ţin de familia mea. Dar dintre cele două oraşe unde îşi desfăşoară activitatea PE (Strasbourg şi Bruxelles - n.red.), cred că îmi place mai mult Strasbourg-ul decât Bruxelles-ul. Cum nu am prea mult timp plimbare, nu pot face o comparaţie foarte exactă între cele două oraşe ... dar Strasbourg-ul totuşi cred că e mai frumos deoarece este un oraş cu un aer mai vechi şi încărcat de istorie. Bruxelles-ul este un oraş cu multe clădiri "standard", dacă le pot spune aşa.

Pentru că intervievez o doamnă, trebuie să vă întreb şi unde vă faceţi cumpărăturile, la Bruxelles sau la Bucureşti?

Sincer, la Strasbourg pentru că la Bruxelles chiar nu am timp. Din cauza programului foarte încărcat, am ceva mai mult timp joia deoarece terminăm programul în jur de ora 13:00 iar avionul nostru pleacă undeva la 19:00 şi aşa îmi fac timp şi de cumpărături. La Bucureşti vreau să vă spun că sunt preţuri mult mai scumpe iar când ajung acasă prefer să stau cu fetiţa mea, decât să merg prin magazine. La Bucureşti, sinceră să fiu, nu mai nici timp, nici chef.

ân Parlamentul European, pe ce teme insistaţi mai mult ?

Fac parte din Comisia de Mediu şi Agricultură aşa că îmi concentrez atenţia pe marginea subiectelor legate de mediu şi agricultură. Mă interesează şi temele care vizează protecţia animalelor pentru că deţin şi funcţia de vicepreşedinte al inter-grupului pentru protecţia animalelor. ân această comisiei de care vă vorbeam se mai pune accentul, înafara de cele enumerate mai sus, şi pe agricultura de tip bio, făcute prin metode ecologice. Eu cred că aceste teme sunt destul de importante şi pentru cetăţenii români doarece legislaţia europeană se decide la Bruxelles şi implicit are efecte şi în România. De asemenea, desfăşor foarte multe activităţi în sprijinul românilor din afară ...

Ce fel de activităţi, explicaţi-ne mai pe larg, vă rog

Am avut o serie de activităţi în Italia iar acum în martie voi pleca în Spania cu colegii mei de la alte grupuri politice pentru a vizita fermele în care lucrează muncitorii români, în special cele în care nu sunt respectate drepturile acestora. Vă spun că am primit zeci de telefoane şi solicitări pe internet de la oameni care doreau să întrebe cine se mai ocupa şi de acest subiect. Practic, erau oameni care treceau prin situaţii foarte dificile şi care nu stiau la cine să apeleze pentru a le vorbi despre nevoile lor. Evident, autorităţile locale din aceste ţări nu îi sprijină pentru că nu au niciun interes. Cei de la misiunile diplomatice nu pot acţiona, din păcate, decât într-un cadru legislativ restrâns pentru aceşti oameni. Colegii mei europarlamentari spanioli şi italieni m-au ajutat să intru în contact cu astfel de persoane cu probleme. De exemplu, a fost o familie de români din Italia care a stat două săptămâni în faţa clădirii PE de la Bruxelles şi pe care i-am ajutat personal împreună cu un coleg italian. Soţul fusese disponibilizat pe fondul acestei crize financiare şi nu i-au mai fost plătite nişte indemnizaţii şi nici nu benefecia de somaj sau de ajutor pentru creşterea copilului din partea statului italian. Bineînteles, că l-am ajutat pentru a pune capăt unor astfel de abuzuri. Aş dori să vă mai spun ca pe 3-4 martie vom organiza o expoziţie cu produse lactate româneşti la care comisarul pentru Agricultura, Dacian Ciolos, ne-a asigurat că va fi prezent. Practic, la o întâlnire anterioară din campanie cu Asociaţia Oierilor din România le-am promis acest lucru şi acum sperăm ca acest eveniment să fie un succes.

Le facem concurenţa francezilor care au peste 300 de feluri de brânză ...

Eu cred că da (rade). Sau cel puţin vor fi puţin invidioşi ...

Doamna Sârbu, spuneţi-ne vă rog dacă există evoluţii la nivel european vizavi de dosarul Roşia Montana?

Din păcate la ultimul seminar organizat de Roşia Montana Gold Corporation (RMGC) şi desfăşurat pe această temă la Bruxelles, nu mi-am putut exprima punctul de vedere referitor la acest subiect, dar acest lucru nu m-a împiedicat să o fac înafara sălii.

Pur şi simplu nu vi s-a dat voie să luaţi cuvântul?

Nu. Ni se explicat că acolo este un seminar unde se prezintă proiectul minier de la Roşia Montana. Eu le-am explicat colegilor români care s-au ocupat de acest seminar (Adina Vălean - n.red.) că nu o să-mi schimb niciodată părerea, în ciuda faptului că am fost acuzată de subiectivism. Eu sunt o ecologistă convinsă şi ţin la viaţa mea ca cetăţean şi a copiilor mei şi nu cred că avem nevoie de problemele pe care ni le poate da exploatarea aurului de la Roşia Montana prin metoda cianurilor. Nu cred în acest lucru, cum nu cred nici în taxa pe fast-food. Cred că la Roşia Montana am putea mai degrabă promova turismul ecologic. Din păcate, acolo interesele sunt de altă natură...

Ce ne puteţi spune despre implicarea în Strategia UE pentru Dunăre?

Vreau să vă spun că noi ca şi grup la nivel PSE (grupul socialiştilor europeni - n.red.) suntem foarte implicaţi în acest proiect în special prin colega noastră, Adriana ţicău. Eu am rugat-o ca atunci când se discută despre latura referitoare la protecţia mediului în Delta Dunării să mă informeze pentru a ma putea implica şi mai mult.

Cum îl veţi susţine pe domnul Ponta la şefia viitorului Congres PSD de pe 20 februarie?

ân calitate de soţie ... iar ca om politic nu doresc să mă implic foarte mult pentru a nu-i transmite emoţii sau o stare de stres în plus. Sincer, aş vrea ca Irina (fetiţa dânsei - n.red.) să se bucure de cât mai mult timp petrecut cu mine săptămâna aceasta pentru că apoi iarăşi voi pleca la PE. Prefer să nu îi dau soţului meu această stare de stres şi doresc să privesc mai mult de pe margine.

Ce credeţi că va însemna acest Congres, o divizare şi mai adâncă a PSD-ului sau o reformare ulterioară a sa?

Impresia mea este că exista o divizare dar sper că vom ieşi din acest Congres uniţi şi mai puţin şifonaţi. Eu cred că interesul tuturor este să continuăm în politică şi după acest episod.

Vă mulţumim pentru abilitatea de a ne acorda acest interviu şi vă dorim succes în continuare la Bruxelles!

vesi zi: http://www.curentul.ro/2010/index.php/2010021940119/Actualitate/-Cred-ca-la-Rosia-Montana-am-putea-promova-mai-degraba-turismul-ecologic.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Dofollow Banner